måndag 31 december 2012

Ingen får sova


God dag bästa läsare!

Med anledning av att ett nytt år nalkas så bjuder jag på en sång som egentligen inte har något med saken att göra, men den är ganska fantastisk, och börjar med en uppmaning till vakande.

Ingen får sova!
Ingen får sova!
Inte ens du, rena prinsessa! I ditt kalla rum
ser du på stjärnorna,
som glittrar av kärlek
och förhoppning.
bär jag inom mig.


Men min hemlighet

bär jag inom mig.
Ingen ska få veta mitt namn.
Nej, nej,
på dina läppar ska jag säga det när dagen börjar.
Och min kyss
ska ända tystnaden och
du blir min! 


Minska ert ljus, stjärnor!

Minska ert ljus, stjärnor!
Morgonen ger mig segern!
Segern!
Segern! 


Vik undan, o natt!



Luciano Pavarotti, den store tenoren, föddes 1935 och var alltså vid ovanstående tillfälle 71 år gammal och sjunger alldeles storartat. Kompositören Giacomo Puccini föddes 1858 och skrev denna alldeles underbart fantastiska aria.

Tackar som läser och ett välsignat nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar